Komunikacja interpersonalna

Komunikacja to proces przekazywania i otrzymywania informacji. Często zostaje zakłócony przez czynniki zewnętrzne lub samych rozmówców. Aby móc przezwyciężać przeszkody w komunikowaniu się, trzeba nauczyć się je rozpoznawać. Do najczęstszych błędów w komunikowaniu można zaliczyć:
– prowadzenie rozmów w sposób protekcjonalny i manifestujący wyższość,
– stosowanie szybkich i rutynowo wyrażanych pytań,
– częste przerywanie w celu zadawania pytań lub wtrącania komentarzy,
– przekręcanie, zapominanie lub nie używanie nazwisk i imion partnerów,
– brak okazywania zrozumienia przez aktywne słuchanie
– zbyt częste podawania propozycji rozwiązania problemu partnera na podstawie niekompletnych informacji lub nieadewatnego zrozumienia sytuacji w jakiej się znajduje
– użycie niezrozumiałego żargonu,
– krytyczne komentarze, zawierające pejoratywne uwagi,
– nieumiejetność dostosowania tonu i stylu komunikacji do aktualnego stanu emocjonalnego partnera
(za B. Cournoyer)

Aby dobrze opanować sztukę prowadzenia rozmowy i przekazywania informacji należy być świadomym własnych nawyków i reakcji w określonych okolicznościach. Przez wszystkim jednak, zanim rozpocznie się rozmowę, trzeba dobrze zastanowić się nad wypowiadanymi treściami i stosować się do kilku zasad. Należy zadbać, aby przekaz był jednoznaczny, zrozumiały przez obie strony. Dobrze, gdy potrafimy panować nad emocjami. Jeśli nie do końca rozumiemy drugą osobę, nie bójmy się pytać. Brak wiedzy na dany temat nie jest niczym złym, gorzej jeśli udajemy, że rozumiemy coś, o czym nie mamy pojęcia. Podsumujmy usłyszane stwierdzenia, używając zwrotu „czy chcesz powiedzieć, że..?”. To pomoże przechodzić w rozmowie do kolejnych etapów. Jeśli rozmówcy wykazują dobrą wolę – nie ma możliwości, aby proces komunikacji został zaburzony.

Przeczytaj również

Nieuświadamiona kompetencja handlowca – historia mojego klienta z awansem w tle!

Janusz był świetnym handlowcem. Zawsze osiągał cele sprzedażowe, budował silne relacje z klientami i był chętnie polecany przez kolegów. Pewnego dnia jego talent został doceniony i awansował na stanowisko managera sprzedaży. Początkowo Janusz był zachwycony. Cieszył się z nowych wyzwań i możliwości rozwoju. Szybko jednak zaczął dostrzegać pewne trudności. Okazało

Czytaj więcej »

Wierzę w małe firmy!

Małe firmy to serce i dusza biznesowego świata. To tam tkwią marzenia, pasja i ogromne zaangażowanie założycieli. Wierzę w małe firmy, ponieważ to właśnie w nich odnajdujemy prawdziwe perły biznesowego świata. Każda mała firma zaczyna od marzenia – marzenia jednego lub kilku pasjonatów, którzy postanowili podjąć wyzwanie i zrealizować swoje

Czytaj więcej »

5 czynników demotywujących pracowników

[et_pb_section admin_label=”section”] [et_pb_row admin_label=”row”] [et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text”]Motywacja pracowników stanowi kluczowy element efektywności każdego zespołu. Jednak istnieje wiele czynników, które mogą negatywnie wpływać na morale i zaangażowanie pracowników. Poniżej przedstawiam pięć głównych czynników demotywujących oraz sugestie, jak im skutecznie zaradzić. Brak uznania. Brak uznania za wysiłek i osiągnięcia pracownika może prowadzić

Czytaj więcej »

5 na 5 gwiazdek od klienta

Dzień dobry! Gdzie szukać sposobów na zwiększenie rentowności biznesu? Zacznij od obsługi klienta. W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, stawianie obsługi klienta w centrum uwagi staje się istotniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Dlaczego? Ponieważ przy nieograniczonych możliwościach klientów do dzielenia się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami w Internecie, opinie na temat

Czytaj więcej »

ZAPISZ SIĘ DO NEWS LETTERA !

Subscription Form

2022 © anetagrzegorzewska.pl – wszystkie prawa zastrzeżone

designed by Głowy do wynajęcia