Co daje największą satysfakcję z pracy – o co zadbać jako pracodawca, a czego poszukiwać jako pracownik ?

Wiele osób twierdzi, że praca nie ma możliwości jednocześnie być ciekawa i opłacalna. Na szczęście jest to bardzo dalekie od prawdy, jeśli bowiem odpowiednio zadba się o oba czynniki i dobierze odpowiednio stanowisko, jesteśmy w stanie osiągnąć satysfakcję z wykonywania zawodu niezależnie od jego zarobków. Statystycznie, pracownicy firm czynnikami przeważającymi opisali oprócz wynagrodzenia atmosferę w zespole, zaangażowanie przełożonego, poczucie sukcesu i szacunku, a także uczciwość firmy jego względem. Marzeniem każdego pracownika oczywiście jest wykonywanie pracy, jednocześnie będącej jego hobby. Dlatego w organizacji zespołu i firmy, jako lider należy zadbać o sprawność komunikacji. Jeśli dobrze zbudujemy relację z zespołem rekrutowanym, będzie on miał do nas wystarczające zaufanie, aby otwarcie poinformować nas o danych usterkach, nieporozumieniach bądź po prostu – o tym, co nie podoba się poszczególnym osobom w ich pracy. Mamy wtedy możliwość odpowiedniej organizacji zakresu zadań. Oczywiste jest, że praca będzie efektywniejsza i lepiej wpływająca na wyniki firmy, jeśli dane obszary wykonania projektu powierzymy osobom, mającym odpowiednie umiejętności, a dodatkowo lubiącym związane z nim zajęcie.

Ważnym kryterium jest także czy nasi pracownicy mają szansę na dalszy rozwój dzięki naszej firmie. Poczucie, że włożony wysiłek jest opłacalny i gwarantuje większy sukces, bez wątpienia jest ogromnym motywatorem. Ta perspektywa dzieli kryteria satysfakcji z wykonywanego zawodu na trzy poszczególne grupy, każda uzależniona od innych czynników. Wyróżnić można strefę prywatną, a więc osobiste wykształcenie, dobranie pracy, która nam odpowiada oraz cechy charakteru i zaangażowanie. Kolejną kategorią są czynniki społeczne, głównie składające się z atmosfery w biurze i zespole, organizacji firmy, a także relacje ze współpracownikami i przełożonymi. Ostatnią grupą są zależności głównie organizacyjne. Składa się na nie wiedza, czy dana praca daje nam możliwość awansu, rozumienie projektów, czas i zarobki oraz poziom bezpieczeństwa i ubezpieczenia. Jak się okazuje zatem, bodźce i źródła zadowolenia z naszej posady są różnorodne, a aby spełnić wszystkie, w dobrej firmie inicjatywę powinien wykazywać pracownik, jak i pracodawca. Zajmując dane stanowisko, jeśli przeszliśmy proces rekrutacji, naszym obowiązkiem będzie nie tylko systematyczność, ale także zaangażowanie i profesjonalizm, głównie odnoszący się do rozdzielania strefy prywatnej z zawodową.

Musimy pamiętać, że ani współpracownicy, ani szef, nie mają wpływu na nasz nastrój uzależniony od życia osobistego, dlatego, aby działać efektywnie, powinniśmy nauczyć się odkładania niezwiązanych z firmą zagadnień na bok na czas pracy. Dodatkowo starajmy się w jak najlepszy sposób wykorzystywać nasze talenty i specjalne umiejętności przy realizacji danego zadania, może to bowiem nie tylko przyspieszyć proces wykonawczy, ale dać nam szansę na zabłyśnięcie w oczach lidera. Dzięki temu automatycznie odczujemy, że nasza praca jest opłacalna i doceniana. Elementy takie jak relacja z zespołem i przełożonym są uzależnione od obu stron przekazu, oczywiście w działalności powinien panować wzajemny szacunek i zaufanie (o tym, jak zbudować dobrą relację pracodawca-pracownik w drugim artykule), natomiast ze strony pracodawców, kierowników i menadżerów oczekiwać należy zaangażowania i doglądania projektów, ale także zapewnienia nam bezpiecznej przestrzeni do pracy, co odnosi się do miejsca, warunków oraz wysoko humanitarnego traktowania.

Spełnienie wszystkich wymagań gwarantujących nam najefektywniejszy wynik pracy i przyjemność z jej wykonywania niezaprzeczalnie jest trudne, ważnym zatem zabiegiem będzie otwartość na zmiany i motywacja do usprawniania działań przedsiębiorstwa. W tej kwestii warto mieć wiedzę na temat procesów planowania i dobrego rozporządzania zespołem, jednocześnie doszkolić się w dziedzinie liderowania oraz dokładnie opracowywać kolejne działania – zamiast myśleć o poprawianiu atmosfery w firmie, już wcześniej efektywnie przeprowadzić rekrutacje.

Przeczytaj również

Jak skutecznie delegować zadania w firmie?

Delegowanie zadań to kluczowa umiejętność, która może znacząco wpłynąć na efektywność pracy w każdej organizacji. Dobrze przeprowadzony proces delegowania nie tylko odciąża liderów, ale także rozwija umiejętności pracowników i wzmacnia zespół. W tym artykule przedstawimy kilka sprawdzonych strategii, które pomogą Ci skutecznie delegować zadania w firmie. Zrozumienie, co można delegować

Czytaj więcej »

Budowanie odporności psychicznej lidera

W dzisiejszym dynamicznym i często nieprzewidywalnym środowisku biznesowym, odporność psychiczna stała się kluczową cechą skutecznych liderów. Odporność psychiczna to zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami, adaptacji do zmian oraz utrzymania pozytywnego nastawienia w obliczu trudności. W tym artykule opowiem Ci, jak liderzy mogą rozwijać swoją odporność psychiczną, aby lepiej zarządzać

Czytaj więcej »

Jak zbudować zespół marzeń? Najnowsze trendy w zarządzaniu i rola samoświadomości lidera.

Zespół marzeń – to nie tylko fraza, to cel, do którego dążą liczne firmy. Ale jak go osiągnąć dziś? Współczesne zarządzanie coraz bardziej skupia się na ludziach. Budowanie efektywnych zespołów przekracza ramy tradycyjnego przydzielania zadań. To sztuka tworzenia środowiska, w którym każdy członek może rozwijać się, a jednocześnie wspólnie osiągać

Czytaj więcej »

Jaki będzie lider 2030 roku?

Różnice w kompetencjach lidera 2020 roku i lidera 2030 roku są wynikiem zmieniającego się krajobrazu biznesowego, technologicznego oraz społecznego. Oto kluczowe różnice, które można zauważyć: Kompetencje Lidera 2020 Roku: Zarządzanie kryzysowe i adaptacja: Fokus: Radzenie sobie z nagłymi zmianami i kryzysami (np. pandemia COVID-19). Kompetencje: Umiejętność szybkiego dostosowania strategii, zarządzanie

Czytaj więcej »

ZAPISZ SIĘ DO NEWS LETTERA !

Subscription Form

2025 © anetagrzegorzewska.pl – wszystkie prawa zastrzeżone