Czy warto zakładać własną firmę?

Pomysł założenia własnej działalności często nas odrzuca, ponieważ automatycznie budzi się w nas myśl ,,Mała firma pewnie szybko upadnie”. Według Głównego Urzędu Statystycznego przeżywalność firm w Polsce w pierwszym roku działalności wynosi około 70%. Oznacza to, że na każde 3 nowe firmy, jedna z nich upada w ciągu pierwszego roku działalności. (dane z 2021 r.) Nie jest to jednak skutek krótkiego okresu funkcjonowania firmy, ale najczęściej braku wiedzy  do jej rozwijania. Jeśli decydujemy się na prowadzenie działalności, musimy zaangażować się w naukę zagadnień z tym związanych, dlatego zakładanie firmy nie jest niestety dla każdego. Niektórzy odnajdują się świetnie na etacie, praca pod czyimś kierownictwem im odpowiada i to jest absolutnie w porządku. Jednak, jeśli mamy ciekawy, oryginalny pomysł na oferowanie usługi i wiemy, do jakich odbiorców powinniśmy trafić, założenie własnej firmy jest świetną alternatywą pracy, ponieważ daje nam wolność i nieograniczone możliwości. Prowadząc firmę, to my decydujemy o tym, jak ona będzie funkcjonować, i co najważniejsze – pracujemy wyłącznie na swoje cele. Daje nam to możliwość prowadzenia całości zgodnie z własnymi wartościami. Oczywiście zakładając własny biznes, powinniśmy mieć, chociaż minimalne pojęcie o zarządzaniu oraz motywację do rozwijania swojego pomysłu.

  Aby efektywnie założyć funkcjonalną działalność, najlepiej przemyśleć konkretne zagadnienia, na podstawie których będzie istnieć nasz biznes. Warto zastanowić się co staramy się osiągnąć naszym przedsięwzięciem i co określilibyśmy jako sukces firmy. Część przedsiębiorców skupia się głównie na zysku, niektórym chodzi o to aby dotrzeć do odbiorców, wywrzeć na nich konkretne wrażenie, niektórzy natomiast chcą upowszechnić nowatorski pomysł, reprezentowany przez ich  działalność. W zależności od tego, który cel jest dla ciebie najważniejszy, powinieneś skierować swoją uwagę na sposoby pozwalające ci najlepiej go osiągnąć. 

Jeśli znasz już swój cel i wiesz, w którą stronę będziesz kierować swoją firmę, określ jej strukturę. Każde przedsiębiorstwo zbudowane jest z charakterystycznej struktury, elementów niezbędnych. Zanim odważysz się na założenie firmy, ustal i scharakteryzuj każdą z kategorii. Zacznij od organizacji. Spisz, czego będziesz potrzebować do realizowania i optymalizacji działalności, jak wyglądać będzie proces pracy, jakie są ci potrzebne zasoby i co chcesz za ich pomocą osiągnąć. Zorganizowana praca będzie przejrzysta i zminimalizuje potencjalny chaos, którego dla młodego przedsiębiorstwa na pewno nie chcemy. 

Aby dokładniej zaplanować swoje działania, skonstruuj plan ofert, czyli najzwyczajniej określ, czym zajmuje się twoja firma. Ułóż w punktach rodzaje usług i/lub poszczególnych produktów. Przemyśl, na co reagować powinno twoje przedsiębiorstwo, jak wygląda oferta każdej usługi. Aby lepiej zorganizować taki spis ofert, możesz dowiedzieć się ze swojego otoczenia, jakich dokładnie usług oczekiwałyby poszczególne osoby od twojej firmy, przyjmij sugestie odbiorców, tak aby w przyszłości lepiej dopasować swoja działalność do ich potrzeb. 

Przy zakładaniu jakiegokolwiek przedsiębiorstwa rozważ także zatrudnienie pracowników z którymi masz zamiar pracować. Ustal, jakie osoby są ci potrzebne do prowadzenia firmy, ile ich jest i na jakich uzdolnieniach i wartościach ci zależy. Przykładowo, firma zajmująca się projektowaniem stron internetowych, automatycznie poszukiwać będzie osób uzdolnionych artystycznie, kreatywnych i znających się na marketingu. Dobór współpracowników jest niezwykle ważny, ponieważ to relacje z nimi gwarantują owocną współpracę i osiągnięcia firmy. Drugim ważnym elementem są ludzie jako klienci, odbiorcy naszych produktów lub usług. Jeśli nasza firma zajmuje się produkcją damskich perfum, oczywiste jest, że w większości nasze produkty będą interesować kobiety i to do nich właśnie chcemy trafić reklamowo.

Ustaliwszy poszczególne kroki, możemy rozpisać sobie pomocniczy schemat mówiący nam  po kolei:

Jaką działalność chcemy prowadzić?

Jaki ma ona cel?

Komu chcemy oferować jakie produkty/usługi?

Z kim i w jaki sposób chcemy to osiągnąć?

Założenie własnej firmy w dzisiejszych czasach jest coraz prostsze dzięki pomocy zaoferowanej młodym przedsiębiorcom przez poszczególne działalności, porady, a także usługi (na przykład tłumaczące i oferujące założenie firmy na próbę, tak zwanego ,,startupu”). Elementami niezbędnymi jest motywacja i pomysł, a ułożenie planu działania i ustalenie celów, sposobów ich osiągania i powodu zakładania przedsiębiorstwa, pomoże nam płynnie zacząć rozwijać nasz pomysł. Wiadome jest, że na początku nie będziemy  mieć miliona klientów i zamówień, jednak każde przedsięwzięcie wymaga czasu i pracy, a cierpliwość na starcie i utrzymywanie poziomu firmy od samego początku, to praktyczna gwarancja, chociaż małego sukcesu.

Jeżeli masz zamiar założyć firmę lub jesteś na początku swojej biznesowej drogi a masz jakiekolwiek wątpliwości czy pytania, nie zwlekaj. Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci pokonać Twoje problemy. Pisz na biuro@glowydowynajecia.pl

Przeczytaj również

Jaki będzie lider 2030 roku?

Różnice w kompetencjach lidera 2020 roku i lidera 2030 roku są wynikiem zmieniającego się krajobrazu biznesowego, technologicznego oraz społecznego. Oto kluczowe różnice, które można zauważyć: Kompetencje Lidera 2020 Roku: Zarządzanie kryzysowe i adaptacja: Fokus: Radzenie sobie z nagłymi zmianami i kryzysami (np. pandemia COVID-19). Kompetencje: Umiejętność szybkiego dostosowania strategii, zarządzanie

Czytaj więcej »

Nieuświadamiona kompetencja handlowca – historia mojego klienta z awansem w tle!

Janusz był świetnym handlowcem. Zawsze osiągał cele sprzedażowe, budował silne relacje z klientami i był chętnie polecany przez kolegów. Pewnego dnia jego talent został doceniony i awansował na stanowisko managera sprzedaży. Początkowo Janusz był zachwycony. Cieszył się z nowych wyzwań i możliwości rozwoju. Szybko jednak zaczął dostrzegać pewne trudności. Okazało

Czytaj więcej »

Wierzę w małe firmy!

Małe firmy to serce i dusza biznesowego świata. To tam tkwią marzenia, pasja i ogromne zaangażowanie założycieli. Wierzę w małe firmy, ponieważ to właśnie w nich odnajdujemy prawdziwe perły biznesowego świata. Każda mała firma zaczyna od marzenia – marzenia jednego lub kilku pasjonatów, którzy postanowili podjąć wyzwanie i zrealizować swoje

Czytaj więcej »

5 czynników demotywujących pracowników

Motywacja pracowników stanowi kluczowy element efektywności każdego zespołu. Jednak istnieje wiele czynników, które mogą negatywnie wpływać na morale i zaangażowanie pracowników. Poniżej przedstawiam pięć głównych czynników demotywujących oraz sugestie, jak im skutecznie zaradzić. Brak uznania. Brak uznania za wysiłek i osiągnięcia pracownika może prowadzić do spadku motywacji. Rozpoznanie tego problemu

Czytaj więcej »

ZAPISZ SIĘ DO NEWS LETTERA !

Subscription Form

2022 © anetagrzegorzewska.pl – wszystkie prawa zastrzeżone